Saturday 21 July 2012

Selamat Datang

Ahlan wasahlan ya Ramadhan~ :)

Rasulullah s.a.w pernah bersabda: "(Bulan Ramadhan) adalah bulan adalah permulaannya adalah rahmat, pertengahannya adalah pengampunan dan pengakhirannya adalah kebebasan dari api neraka".




Alhamdulillah. Kita masih dipanjangkan umur dan diberi peluang untuk merasai nikmat bulan yang penuh barakah ini, bulan Ramadhan. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya. InsyaAllah :)


InsyaAllah 

Salah satu kelebihan bulan Ramadhan selain bulan dimana diturunkan alQuran, bulan Ramadhan juga terdapat solat terawih, solat sunat yang mempunyai 20 rakaat dan diakhirnya ditutup dengan solat sunat witir (bilangan rakaat mestilah ganjil). Solat terawih hanya terdapat dalam bulan Ramadhan dan lebih afdhal kita kerjakan solat sunat ini berbanding tadarus sekiranya time 2 ada masih jemaah yg sdg berterawih. Sebab tadarus kita boleh buat bila2 masa juga dan berkemungkinan tadarus kita itu juga boleh menganggu jemaah yang sedang solat sunat terawih.

"Lebih afdhal kerjakan solat terawih berbanding tadarus kerana solat sunat terawih ini hanya terdapat dalam bulan Ramdhan. Tadarus pula boleh dilakukan bila2 masa dan kemungkinan ia mengganggu org yg sdg solat" (Ustaz Ali)


Harapan Ramadhan by Manbai & Raihan


# Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna :)

No comments:

Post a Comment